«EN PRIS, ETT ABONNEMENT»

Adm. dir i Mediehuset Jan Tore Hamnøy og jeg har den siste tiden hatt en passiar på Twitter rundt avisens omlegging til «alt på nett». Min mening om omleggingen er at avisen burde gi digitale brukere et rabattert tilbud for å velge vekk papirutgaven. Svaret fra Hamnøy har i 100% av tilfellene endt med: «En pris, ett abonnement».

Avisen vil altså ikke gi oss digitale lesere rabatt, men i stedet lesse postkassen ned med gammelt nytt og innstikk hver dag. «Vi ordner det slik at du ikke får avisen i postkassen».
«Men det betyr vel reduksjon i pris?». «En pris, ett abonnement»

Det betyr at avisen skal ha like mye betalt uten å trykke opp avisen + innstikk, som vi digitale lesere ikke skal ha?

Jeg sluttet å lese avisen i papir i 2008, og abonnerer ikke lenger på magasiner eller blader, fordi jeg ser galskapen med å hive 5-6kg papir hver måned. Gammelt nytt og tilbud jeg aldri trenger. Jeg vil spare avisen bryderiet med nedhogst av skog, resirkulering, transport fra trykkeri til postkasse og til depot. Jeg abonnerer på nyheter fra mine varehus og butikker via e-post og sms. I mitt hode er det en miljøvennlig tankegang som også avisen burde applaudere. Men det gjør den altså ikke.

Jeg fant noen gode tall fra BIR (Bergen Interkommunale Renovasjonsselskap). Der har mengden papir i ett stort borettslag økt fra 57,75kg per person (!) på 90-tallet, til 71,69 kg per person (!!) i 2012. Snittet pr. person i Bergensområdet ligger på 49,7 kg. Tar man snittet og ganger opp med Norges folketall så blir det vanvittig mye papir, som kunne vært spart.

Atea sjef Steinar Sønsteby sa til sine kunder i 2009 at «Hensynet til miljøet tvinger oss til å bytte papiravisen og CD-platene ut med nettavisen og nedlastet musikk», og det er ikke vanskelig å følge hans argument. Og vi har siden 2009 tatt gigantiske steg i den retningen.

I dag finnes det ingen fornuftige argumenter som støtter opp om at avishusene skal tvinge folk til å ha papiravisen i postkassen, nå når teknologien er 100% kompatibel med det trykte produkt. Nyhetene vi får i postkassen er i bestefall 24 timer gamle, hvis ikke avisen holder igjen nyheter til de er kommet i postkassen da. Noe som igjen vil føre til at andre snapper nyhetene før dem. Avisene legger til grunn sviktende annonseinntekter som hovedargument, og at «det er fortsatt folk som liker å lese avisen i papir».

Ja, og dermed skal «papiravisleserne» betale høyere pris, en miljøavgift om du vil, fordi de ikke tilpasser seg fremtiden. Hva skjedde forresten med iPad testen på Utsira?
Nå blir vi som IKKE vil ha papiravisen straffet for å velge den miljøbevisste profilen.

Deres søsteravis Drammens Tidende har gitt leserne valget, et digital-, og et digital/ papiravis abonnement. Det digitale koster 191,- pr. mnd. og papirversjonen koster 226,-.

Det tilbudet er mer spiselig for meg (selv om vi snakker stive priser), som leser og det forsvarer mitt syn bedre.
Legg til et studenttilbud til 99,- så får våre unge håpefull en mulighet til å følge sin hjemregion uten å måtte spise mac`n cheese hele studietiden.

For meg handler det ikke om å være en fripassasjer, for jeg ønsker å betale. Men jeg skal ha «betalt» for å velge avisens minst kostbare og mest miljøvennlige måte å produsere min avis på.

Men det er nå min mening da. Og når jeg ser på Facebook siden deres så er jeg tydeligvis ikke den eneste….

PS! I dag ga Østlandets Blad (Amedia) opp betalingsløsningen og gir nå fri tilgang til alt på nett. Grunn: Timingen var ikke bra, og leserne uteble.

Mvh

Jørgen Knudsen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: