Innfør rushtidsavgift. Kr. 50 pr. passering!

ID-100142864

«Én kilometer ny vei for 287 mill», står det å lese i Haugesunds Avis i forrige uke. Bompenger vil ikke veie opp for den enorme kostnaden en utbedring av Karmsundgata vil koste. Selv om det krangles om graden av utbygging og hva som var intensjonen, så er det uten tvil mange år til Karmsundgaten får en utvidelse byen kan leve med.

Inntil da så tror jeg vi må bite i det sure eplet og sørge for en strengere bilpolitikk.

Min kone og jeg tok et valg. Vi skal bare ha en bil. Bil nr. 2 for oss heter buss eller sykkel. Det er tre ting som er bra med det valget:

– Lav kostnad på transport

– Vi får trent og kommer i form

– Det er miljøvennlig

Jeg tror bil nr. 2 er overflødig i de fleste hjem. Det går mer på komfort og at vi generelt driter nok penger til å ha både 2 og 3 biler.
Nå er også trenden at man har en hyttebil tilgjengelig ved fritidseiendommen. Galskap som viser at vi nordmenn slettes ikke bryr oss om miljø og kollektiv tankegang. Det kalles egoisme og overflod.

Og drar vi blikket tilbake til Karmsundgaten så er det overfloden som tar kapasiteten, ikke den nødvendige trafikken.
På min vei til og fra jobb inneholder ca. 1 av 10 biler mer enn 1 menneske i bilen, så potensialet til å redusere trafikken bare ved samkjøring til og fra jobb/ næringsområde er enorm.

Styrk kollektivtilbudet og innfør rushtidsavgift.

Ved å styrke kollektivtilbudet og innføre rushtidsavgift så vil trafikken reduseres ytterligere. Man vil tvinge folk over på kollektivt og sykkel om man ha en høy nok avgift. Men det krever et godt utbygd kollektivtilbud og gode priser. 31 kr for en voksen er langt over det som forventes, når tilbudet er så dårlig som det er.

Demokrati og valgfrihet står sterkt i Norge, og takk for det. Men jeg mener at i noen spørsmål så må vi tvinges til å tenke nytt. Og det betyr påbud og regulering, dessverre. Jeg tror ikke Haugesundere eller nordmenn generelt har evnen til å tenke miljø, egeninnsats og regulering når det kommer til trafikkutfordringen i Haugesund eller Norge.

Det må rushtidsavgift til.

Ja, fra 06:00-10:00 og 14:45- 17:00 må det innføres ekstra avgift for passering i bompengeringen.

Kr. 50 pr. passering er nok passe høyt for at der svir tenker jeg

– Firmabiler/ transportfirma må gå fri, slik at det ikke rammer bedrifter

– Buss må koste kr. 15 for voksne i rushtiden, 10 for barn. Bruk noe av avgiftene til å subsidiere busstrafikken.

– Biler med +2 koster kr. 25

– Staten må gi bedre betingelser for bedrifter ved kjøpe av firmabiler. El-bilder bør bli avgiftsfrie. Det vil motivere til innkjøp av firmabiler som de ansatte kan bruke i arbeidstiden.

Ikke populært, men helt nødvendig tror jeg. Staten vil aldri gå inn å redde denne lille veistumpen i vår lille landsby. Vi må ta grep selv. Jeg tror resepten er å begrense trafikken, ikke legge til rette for at den skal økes. Det er ren egoisme som vi sjelden ser i Europa. I Europa er det sjelden at folk kjører til jobb, man bruker kollektivtilbudet. Ja det er mye bedre utbygd, men likevel så er holdningene vi har til kollektivtransport for dårlige.

Selv er jeg tilhenger av å #sykletiljobb.

image courtesy of naypong/ FreeDigitalPhotos.net

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..