…uten lesere hjelper det ikke med tøff software

Det var en Tweet fra Hans-Petter Nygård-Hansen som fikk meg bak tastaturet i kveld. Schibsted lanserte sin kamp mot Facebook og Google sine overlegne annonse-maskineri. Et maskineri som kaprer rundt 3 milliarder annonsekroner bare her i Norge. Det er mye penger og denne kaken vil Schibsted og Amedia ha en stor bit av, men er de for sent ute?

Jeg tror dessverre ja. Ikke fordi Schibsted og Amedia ikke vil klare å kapre noe av annonsekronene, men fordi innholdet deres aviser presenterer ikke holder mål. Spesielt lokalavisene.

Ikke nok med at dagsavisene i storbyen Oslo brukte 4 dager på Bieber-skandalen, men det topper seg når ei lokalavis på Sunnmøre kommer med denne:

Vikebladet.no | Justin Bieber Flaug over Sunnmøre, med bilde fra Flightradar24

Biebertrack

Da kjenner jeg at det er på tide å lukke posen med penger til pressestøtte, noe denne avisen fikk 402 979 kroner av i 2014. 

Det er ikke annonsekronene som vil drepe avisene, det er dårlig innhold.

Ja, det er nok kanskje høna og egget dette? Skal de lage godt og relevant innhold først eller skal de få inn nok penger til å dekke kostnadene? Det som er sikkert er at sakene som kommer ut fra desken må ha færre overskrifter som: «Gunnar får ikke sove fordi kona snorker». Det er ikke annonsekronene som vil drepe avisene, det er dårlig innhold

Nettavisene har nå etter hvert begynt å «tracke» våre lese- og brukervaner. Dessverre er resultatet helt katastrofalt! De har oppnådd at jeg får se noen av de annonsene jeg vil se, men problemet er at jeg faen ikke blir kvitt de igjen. Har du først klikket på en annonse for et baderomsmøbel, så dukker den opp på Google, YouTube, Facebook og Instagram! Det kalles terror og jeg kommer bare på trass til å handle et annet sted!

Det tok ca. 9 sekunder fra Apple slapp til ad-blockers i OS’et, til Crystal var installert på iPhone’en.

Det ropes ut i natten om content marketing, native marketing og inbound marketing. Man ser jo hvor heldig VG og Rema 1000 var med sin familiekampanje. Hverken leser eller intervjuobjekt visste at dette var annonsering på klønete måte.
Og bedre gikk det ikke med liksom historien Bølgen, som VG ble felt i PFU for i forrige måned.

…. uten lesere hjelper det ikke med tøff software

Jeg tror det er på tide å tenke helt nytt og åpne for et større samarbeid mellom de forskjellige avisene. Slik avisene drives i dag så har de færreste livets rett, og uten lesere hjelper det ikke med tøff software. Og mange har tenkt samme tanken: En «Netflix» løsning, der man plukker de aviser man vil ha og betaler en fast måneds sum.

Jeg tror vi må ned på et høyere detaljnivå.
Avisene må gi meg som leser de sakene jeg vil lese, og det samme gjelder annonser. Men jeg vil ha sakene fra hele Norge….og verden. Jeg gjør det delvis på Flipboard i dag, men avisene må komme til gards med en løsninger der jeg får saker fra VG, Aftenposten, Dagbladet, Financial Times, NY Times, DN, Haugesunds Avis og Drammens Tidende. Basert på mine interesser og oppgitte preferanser. Ja, preferanser. Jeg er villig til å dele med avisen hva jeg vil lese om, og vekte dette etter viktighet. Jeg er villig til å skape en profil der JEG bestemmer hva avisene skal sende til meg hver morgen 06:28 når jeg står opp. 11:28 når jeg har lunsj og 21:45 da jeg er ferdig for dagen med mine gjøremål.
Og fordi at jeg får bestemme og sortere hva jeg vil lese så er jeg villig til å betale 299,- i mnd. til min lokalavis. Hvor mange øre kan det koste en lokalavis å dele til min profil? Og hvor stas er det ikke å få levere relevante saker til «de store»?
Og i tillegg skal avisene få legge inn annonser etter samme modell. Og det er helt ok med en liten feed som ruller og går, der jeg kan gå inn å lese saker som jeg normalt ikke leser.

La meg være min egen nyhetsredaktør og skape min egen relevante avis.
Det tok ca. 9 sekunder fra Apple slapp til ad-blockers i OS’et, til Crystal var installert på iPhone’en. Gi meg en grunn til å slå den av igjen.

/ Jørgen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..