Dag 17 #JørgenJobbsøker: Fra analog til digital markedsfører

Da jeg ble markedssjef for mange år siden var rollen og arbeidsoppgavene helt anderledes enn i dag. Internett hadde akkurat kommet, eposten hadde erstattet brev, men vi tviholdt fortsatt på faksen, noen år til.

Foruten anbudsarbeid, messer og frokostmøter så bestod jobben i å kjøpe annonser og sponsorater i aviser, fagblader og magasiner. Og skulle vi virkelig dra på så ble det tv reklame i lokal-TV. (link)

En yngre utgave av hr. Knudsen i TV reklame 2009

En pressemelding i ny og ne, og en opptreden i diverse fora og en rundttur til kundene var hverdagen som markedsfører. Den siste biten er det mye av i dag også, men nærmest alle andre prosesser har endret form og blitt digitale.

Takket være min forkjærlighet for disrupsjon, digitalisering og sosiale medier ble jeg digital veldig tidlig. Kanskje for tidlig vil enkelte si. For vi testet mye i PDS Protek. Vi testet så mye at vi kjøpte et animasjonsstudio i Pune allerede i 2011 og utviklet AR, VR og App’er i 2009. Og firmapresentasjonen ble laget på green screen i 2011. Det var det ingen ingeniørhus som hadde!

I 2007 begynner Facebook å få fotfeste og jeg kjente potensialet dirre i mitt markedshode. Men det var da LinkedIn kom at vi virkelig fikk fart på antall følgere. Lenge hadde PDS flest antall følgere i Norge på gruppene vi laget, og i dag nærmer de seg 15.000 følgere bare på LI.

Men i dag er følgerne kresne, med rette. En digital markedsfører er i dag nødt til å håndtere mange nye fagområder, og er mer en innholdsprodusent og redaktør enn markedsfører. Og man skal kunne jobbe bak plattformer, redigere film og kunne analysere trafikk og annonsekampanjer. Noen overlater dette til reklamebyråer, men de har som oftest for liten innsikt i selskapenes produkter og tjenester til å lage godt nok innhold.

Jeg var tidlig ute med Google stats, adwords, Buffer, WordPress, One.com ++++, og alle deres annonse-plattformer. Og jeg kan kjøre målrettede annonser mot ønskede målgrupper. Det gir resultater.

Så kom begrepene content marketing og inbound marketing, SEO og meta beskrivelse. Noe som satte krav til godt og relevant innhold, kombinert med film.

Og det har blitt noen foredrag opp igjennom for bedrifter og organiasjoner, for å fortelle de hvordan alt henger sammen med alt. Og denne uken kom enda en hyggelig forespørsel om å vise hvordan nettet er bygget opp og hvorfor naboen alltid kommer høyere enn deg i Google-søket

…….. lurer du også på det? Ring meg da vel. Jeg koster en kopp kaffe.

#JørgenJobbsøker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..